شایع ترین بیماری های پوستی در بزرگسالان
نوشته شده توسط : پزشک و درمان

شایع ترین بیماری های پوستی در بزرگسالان

برخی از مشکلات و بیماری های پوستی با افزایش سن ایجاد می‌شوند. برخی از شایع‌ترین آنها عبارت‌اند از:

۱. زونا 

ویروس واریسلا زوستر عامل آبله مرغان است که می‌تواند باعث ابتلا به زونا هم شود. بعد از خلاصی از آبله مرغان ویروس همچنان در بدن است و می‌تواند سلول‌های اعصاب را درگیر کند و در سال‌ها بعد مجددا فعال شود و باعث زونا شود. زونا بیشتر در افراد مسن ایجاد می‌شود. زونا منجر به ایجاد بثورات قرمز و تاول‌دار در هر جایی از بدن شود. تب، خستگی و سردرد از دیگر علائم زونا است. 

درمان ضد ویروسی در ۴۸ ساعت اول پس از ایجاد بثورات می‌تواند به کاهش درد کمک کند. واکسنی برای پیشگیری از زونا در دسترس است که می‌تواند برای افراد مسن مفید باشد. 

۲. کراتوز سبورئیک

کراتوز سبورئیک برجستگی‌های بی‌ضرری است که معمولا در سنین بالاتر ایجاد می‌شود. این برجستگی‌ها ممکن است به شکل یک لکه پوستی برآمده به رنگ سیاه، قهوه‌ای تیره یا زرد باشند. تمایز بین کراتوز سبورئیک و سرطان پوست همیشه آسان نیست، بنابراین پزشک آزمایش‌های مختلفی را برای تشخیص انجام می‌دهد. کراتوز سبورئیک را می‌توان با استفاده از کرایوتراپی یا الکتروسرجری برداشت.

۳. لکه های پوستی مربوط به سن

افراد با پیرتر شدن دچار لکه‌های پوستی می‌شوند که به آن لکه‌های پیری یا لکه‌های کبدی گفته می‌شود. این لکه‌ها صاف هستند و تیره‌تر از پوست اطراف هستند. این لکه‌ها در افراد با پوست روشن‌تر و در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول سال‌ها، ایجاد می‌شوند. اما در افراد با پوست تیره‌تر زمانی ایجاد می‌شوند که یک محرک محیطی باعث تولید ملانین بیشتر در پوست شود. این محرک می‌تواند یک زخم در حال بهبود، جوش، تغییرات هورمونی یا ناشی از یک محصول پوستی باشد. این لکه‌ها نیازی به درمان ندارند.

لکه‌های پیری یا کبدی از مشکلات پوستی ناشی از افزایش سن است.

۴. چین و چروک پوستی

چین و چروک پوست هم از مشکلات شایعی است که با افزایش سن ایجاد می‌شود. دلیل اصلی ایجاد چین و چروک در پوست این است که به مرور زمان پوست کلاژن کمتری تولید می‌کند و در نتیجه خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد. راه‌های زیادی برای درمان چین و چروک یا آهسته‌کردن روند ایجاد آن وجود دارد. بسیاری از افراد به خصوص خانم‌ها از سن ۳۰ سالگی به بعد از کرم‌ها و سرم‌های ضد چین و چروک استفاده می‌کنند. همچنین روش‌های درمانی و مراقبت پوستی مختلفی هم وجود دارد که می‌توانید برای جوانسازی پوست از آنها استفاده کنید. 

۵. زخم بستر

زخم بستر یا زخم فشاری از بیماری‌های پوستی آزاردهنده‌ای است که در افرادی ایجاد می‌شود که زمین‌گیر شده‌اند. این فشاری دائمی بر پوست باعث آسیب به پوست و بافت‌های زیرین آن می‌شود که در نهایت زخم باز و بزرگی را ایجاد می‌کند که به این راحتی‌ها خوب نمی‌شوند. این زخم اغلب در بخش‌هایی ایجاد می‌شوند که پوست به استخوان نزدیک است مانند پاشنه، مچ پا، باسن و دنبالچه. 

این زخم‌ها می‌توانند باعث عفونت پوست و بافت، التهاب و عفونت مفاصل و استخوان، عفونت خون و حتی سرطان شوند. از این رو پیشگیری از ایجاد زخم بستر و مراقبت از آنها برای درمان سریع‌تر یا بزرگ‌تر نشدن آنها اهمیت زیادی دارد. 

افزایش سن باعث ایجاد مشکلات پوستی مانند لکه‌های کبدی، چین و چروک و غیره می‌شود. همچنین بیماری‌هایی مانند زونا و کراتوز سبورئیک در بزرگسالان شایع‌تر است.





:: برچسب‌ها: زونا ,
:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: